söndag 28 december 2014

Ett band blir avklippt

Det var den julen. Till min stora glädje har vi lyckats ta det ganska lugnt och gjort sånt som vi har haft lust att göra. Julen firade vi hos min morbror och hans familj och på juldagen dukades traditionsenligt den amerikanska kalkonmiddagen upp hos svärföräldrarna. Nu är julen firad och det är dags att rikta blicken framåt, mot det nya året.

Om några veckor skall jag vara borta hemifrån en natt och därför bestämde jag mig för att det skulle vara en bra tid att avvänja Erika från amningen nu. Det skulle ändå vara bra att få henne att sluta äta på natten och vid nästan 11 månader är det väl ganska passligt med avvänjning. Dessutom har vi kommit riktigt bra igång med mjölkprodukterna.

Så igår när barnen ätit sin gröt var det dags att göra ett försök. Ian i sin säng och Erika i sin. Det blev en hel del gråt förstås, men det störde inte Ian. Han somnade mitt i allting. Och efter ungeför en halvtimme gråt, lite i sängen och ganska mycket i famnen, somnade också Erika i sin egen säng. Natten gick sedan ganska lugnt till. Efter tre timmar i sin säng med bara lite gnyende då och då, förflyttades hon bredvid mig och sova och fortsatt med det största delen av natten. En del kryp och gnäll men för det mesta sov vi. Vilken duktig flicka jag har.

Men det gäller att vara fast besluten för att stå på sig. Inte bara för att hon skulle vilja tröstas med närhet och varm mjölk, utan för att det är så förbannat obekvämt för mig. Men mitt hårda arbete belönas idag med mat ute och Hobbiten. Jag ska försöka att inte bli melankolisk över att min lilla flicka nu klarar sig utan mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar