torsdag 11 december 2014

Tv-pedanten

Det är svårt att hitta bra serier att titta på. Därför blev jag glad när jag idag märkte att Downton Abbey har kommit till Netflix. Nu vet jag inte exakt hur länge den varit där, men för några månader sen när jag sökte efter den så fanns den inte ännu. Denna serie har jag alltså inte sett ett enda avsnitt av, men många har rekommenderat den. Den går på finsk tv men jag har inte tittad på den där heller. Jag har nämligen ett problem när det kommer till tv-serier. Jag vill se dem från början. Och jag vill helst se alla avsnitt. I rätt ordning.

Jag blir helt galen på att börja med en serie på tredje säsongen eller att missa avsnitt i mitten och sen bara fortsätta. Jag kan liksom inte följa med det nya utan att hela tiden fundera på vad jag missat. Tänk om det hände något jätteviktigt i det avsnittet jag inte såg. Jag vill inte heller veta vad som kommer att hända sen. Fråga fast min kära man hur glad jag blir när han på kvällen tittar på någon serie som vi båda följer men han hunnit längre fram. Jag måste gå genom vardagsrummet med ögonen fast och händerna för öronen för att inte få veta vad som händer om två avsnitt.

Är jag den enda som är så här neurotisk när det gäller tv-serier? Inte för att det begränsar sig till det. Det är samma sak med filmer och böcker. Vem börjar se på en film i mitten? När man bläddrar bland kanalerna och hittar en bra film som hållit på i en timme. Inte kan man ju DÅ börja titta på den.

Så är det ju det här med att försöka hålla reda på vilka serier man sett och hur långt. Det finns en miljon serier och de kommer säsonger nu och då. De går på tv och så går de på paus. Sen följer man med någon annan serie och så går den på paus. Sen börjar den första igen men det är också repris. Men så mitt i allt har det sen också börjat komma nya, eller har jag nu sett de här avsnitten?


Nåja, nu är jag i alla fall nöjd när jag kan se alla fyra säsonger av Downton Abbey utan problem. Så nu tar det väl några veckor innan jag är här igen. Och bankar huvudet i bordet.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Det känns bra att veta att det finns andra som jag.

      Radera
  2. Har ni sett Arvingarna? En jättebra dansk serie som gått en säsong och fortsätter i april. Och nu börjar snart "Young Morse" som också kom med några avsnitt tidigare och nu fortsätter med tre till. För övrigt så har jag nog samma fel men Yle Arenan har hjälpt i många fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men mamma. Hur ska jag kunna börja titta på Arvingarna när jag har missat första säsongen? Och var skall jag hitta de första delarna av "young morse"? Nu blev ju mitt liv ännu svårare.

      Radera