onsdag 26 november 2014

Husmor i farten

Vilken husmor jag har varit idag. Jag har rengjort vattenkokaren med citronsyra, tvättat mikrovågsugnen med färsk citron och nu snurrar en handdukstvätt i maskinen med ättika för att få bort illalukt ur tvättmaskinen. Imorgon skall jag ännu tvätta diskhon med lite matsoda.

Det är inte för intet jag kallas för vicemormor. En googlande sådan, förstås.

Vattenkokaren:
Koka upp vatten. Lägg i en matsked citronsyra och låt stå 10 minuter. Kolla om allt smuts lossat, om inte kan du göra det en gång till. Koka upp rent vatten och häll ur tre gånger.

Mikrovågsugnen:
Häll lite vatten i en skål. Lägg i några skivor citron. Värm i mikron tills vattnet kokar. Torka av mikron med en våt trasa.

Tvättaskinen har jag tidigare rengjort med citronsyra och det har gjort att tvätten nu doftar gott men själva maskinen luktar fortfarande illa så nu provar jag ättika. Jag kan senare meddela hur det blev, för tvätten snurrar ännu.

Diskhon:
Vår diskho är av porslin och den blir lite brun om man inte tvättar den regelbundet. Diskmedel eller allmänrengöringsmedel biter inte på det men det gör matsoda. Jag har alltid en burk färdigt med en blandning av matsoda och matolja. Så tar jag ungefär en matsked av blandningen och sätter i diskhon. Sen gnider jag in den med handen och låter det stå en stund innan jag sköljer bort den. Skinande vitt resultat.

Hurra för kemikaliefri städning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar