tisdag 2 september 2014

Majs och annat roligt

Vi har hunnit med mycket den senaste veckan. Det har varit riktigt roligt. Det skulle ha varit ännu roligare om man fått sova emellanåt på nätterna. Om någon har några bra tips på hur man får en sjumånaders tös att sova mer än en och en halv timme i sträck, säg hep.

Erika hon fortsätter att försöka slå rekord. Jag tycker att hon kunde vänta lite nu. Ta paus. Att sitta och krypa vid sex månader är redan jätteduktigt, hon skulle inte dessutom behöva stå ännu. Imorgon blir hon sju månader och att dra sig upp till stående är redan vardag. Som tur kan hon ibland också sätta ner sig tillbaka ibland, det slutar inte alltid i gråt och röda fläckar i bakhuvudet.

Vi var till Pickala gård och plockade majs i regnet. Det är alltid lika roligt. Det har blivit en sensommar tradition här hos oss. Inte regnet alltså men majsen. Och nu har jag också lärt mig att inte överkoka majsen så då blir den riktigt supergod att äta. 4 minuter räcker, då håller den smaken, mer än det så vill den bli lite mjölig.

På lördagen sprang jag Midnight run. 10 km i Helsingfors centrum med 10 000 andra typer i laxröda t-skjortor. Det var något jag gått och funderat på länge. Hur det skulle lyckas. Träningen har varit minimal. Det är supersvårt att få ut sig på lenkki när man just och just har energi att stå upp. Och Erika har inte just varit utan mig så jag var också nervös på hur hon skulle klara sig. Men Ian fick åka till Grandma och Granndpa över natten och resten av gänget åkte in till stan. Robi och Erika försökte heja på mig på vägen men det var svårt att hitta varann när alla löpare såg likadana ut.

Söndagen blev en skön höstdag med en promenad i svampskogen, en snabbtur till Tivoli Sariola och Sunday Dinner hos svärföräldrarna till slut. Det var nostalgiskt att besöka tivolin och dra i banden. Det var bakom den disken min gammelfarmor alltid stod när vi besökte henne på tivolin. Hon jobbade där tills hon som 92 år gammal inte längre orkade resa runt halva året och flyttade in på servicehem.









Jag inser att den här bilden blev lite psykedelisk, men det är mitt val att lägga upp bilder på min familj. Jag känner inte de andra mänskorna i bilden och vill inte lägga ut mänskor på nätet utan att fråga dem.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar