onsdag 10 september 2014

Smulpaj och blixtexperiment

Jag fick för mig att en plommonpaj skulle vara något riktigt extra lyxigt så jag beslöt mig för att slänga ihop en enkel smulpaj. Hittade ett recept på nätet men eftersom jag inte hade alla ingredienser som hörde till och eftersom jag tycks vara inkapabel att följa recept så blev det nog något helt eget igen.

Plommonsmulpaj

Till degen:
150 g smör
2 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Till fyllningen:
300 g urkärnade plommon
1 dl farinsocker
1 msk potatismjöl

Vispgrädde

Smält smöret. Blanda ihop alla ingredienser till degen i en skål. Sätt plommonen i en liten pajform. Strö över farinsockret och potatismjölet. Smula degen ovanpå plommonfyllningen. Grädda i 225° i ca 30 min. Ugnar är olika och om din paj börjar se guldbrun ut efter bara 15 minuter, kan du dra ner värmen till 200° och sätta folie över pajen så den inte blir vidbränd. Följ med.

Skeda upp lite varm paj på tallriken och lite vispgrädde på så är läckerheten färdig att ätas.




Svårigheten att lyckas med bilderna på pajen sporrade mig till att plocka fram blixten till kameran och lite prova mig fram. Mitt problem med att ta bilder är att jag inte egentligen förstår mig på kamerans inställningar utan alltid bara improviserar. Nu också resulterade blixtexperimentet i en rad väldigt olika grader av ljus... Men vi hade ganska roligt fast det är ganska utmanande att fota någon som helst bara skulle smaka på kameran.










"Det var inte jag..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar