tisdag 9 september 2014

Plommonskörd

Vår granne har ett plommonträd som fått massor med frukt i år. Men hon bor inte där, hon renoverar. Som tur har min andra granne passat på att komma överens om att vi får plocka plommonen, om vi plockar lite åt henne också. Win-win. Så ena grannen plockade plommon åt andra grannen och jag tog stegen och plockade det som de andra inte räckts till. Ett halvt ämbar plockade jag och nu satt jag igång med att laga dem till något. Första projektet var att laga hälften av dem till marmelad. Och här kommer det väldigt komplicerade receptet för den mycket goda marmeladen.

Plommonmarmelad (3 stora burkar á ca 3 dl)

1,5 kg plommon, kärnor och allt
9 dl socker
2 dl vatten

Skölj plommonen och sätt dem i en stor kastrull med vattnet och sockret. Koka tills de blir mosiga. Mosa lite med en potatisstöt för att frigöra kärnorna. Nu börjar det roliga. Plocka bort kärnorna som flyter upp till ytan. Det tar en god stund men det är ändå mindre jobb än att kärna ur färska plommon. När du är säker på att du fått upp alla kärnor, koka marmeladen lite till på högre värme. Häll sedan upp på steriliserade burkar.





Tips: Att koka glasburkar är ganska störande och kräver en ganska stor kastrull. Min mormor tipsade mig om hur lätt det är att sterilisera glasburkar genom att sätta dem i en het ugn några minuter. Locken kan man sen lätt koka i en mindre kastrull.

Tips 2: Om du köper plommon för att laga marmelad, välj en större sort än den som växer på grannens träd. Det är en och annan kärna som skall plockas ut när man använder så här små plommon. 

Det andra jag lagade idag var likör. Det är jätteenkelt men det tar länge. Nämligen 3-5 månader. Men lagar man den nu kan man gott ge den i julklapp. Äntligen fick jag uppanvänt den sista kossun från vårt bröllop. Det är bara en vara som inte går åt i detta hus.

Plommonlikör

300 g hela plommon
1 dl socker
ca 7 dl sprit

Skölj plommonen och sätt dem i en glasburk med skruvlock. Det måste vara tätt. Häll på sockret och spriten. Sätt på locket och vänd upp och ner några gånger så att sockret blandas. Den följande veckan skall du vända på burken dagligen tills sockret löst upp sig helt. Låt sedan stå 3 månader. Sila likören genom melittapapper och låt eventuellt stå ännu en månad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar